Ben jij dit?
Herken je jezelf in één van de volgende voorbeelden?
-
-
Je bent leidinggevende of lid van een team dat door een reorganisatie (kort of al langer geleden) is ontstaan. Op papier klinkt dat misschien logisch en kun je het zelfs wel begrijpen, maar er is een groot verschil in de cultuur en daar is te weinig aandacht aan besteed. Met als gevolg dat het er binnen het team nog steeds aparte groepen opereren.
-
Je hebt als leidinggevende een nieuwe baan, een nieuw team, misschien zelfs een nieuwe organisatie. Vol ambitie ben je kennismakingsgesprekken gaan voeren, heb je het wel en wee leren kennen en zie je waar verbetering mogelijk is. Je hoopt echter dat er ook ideeën uit het team gaan komen. Dat jij niet top down iets voorstelt en iedereen knikt of dat iedereen een andere mening heeft, maar dat er een gedragen plan komt. En je weet niet hoe je dat het beste kunt aanpakken.
-
Je bent begonnen aan een nieuw project met een nieuw team. Je wordt altijd blij van die energie van het begin. Iedereen heeft er zin in, maar het springt ook alle kanten op. Het zou fijn zijn om er wat structuur in te brengen, de samenwerking te stimuleren, terwijl er ruimte blijft voor die energie. En straks, als je het allemaal draait, komt de fase waarin iedereen toch ook andere belangen heeft. Die van zijn eigen afdeling.
-
Jouw team draait prima, maar het is wel allemaal op routine. Weinig vernieuwing, weinig beweging en dat is wel wat nodig is. Stilstaan is achteruitgaan.
-
De heidag komt eraan voor het MT en wat zou het fijn zijn als dat niet weer gewoon een hele lange vergadering is. Het is vaak geestdodend. Wie kan er nu 6 uur lang vergaderen. Dat is toch niet efficiënt. Maar ja, er zijn wel wat belangrijke onderwerpen die we moeten behandelen en waar we een knoop over moeten doorhakken.
-
Verkiezingen achter de rug en jij bent benoemd tot nieuwe voorzitter van de OR. Een hele nieuwe groep mensen uit alle geledingen van de organisatie. Nu is het zaak om elkaar te leren kennen, maar ook om plannen te maken. Welke onderwerpen gaan wij de komende drie jaar op de agenda zetten? Hoe willen we samenwerken? En wat voor kennis hebben we eigenlijk nu in huis met deze groep mensen?
Wat nu als je jezelf hier niet in herkent?
Geen probleem, dat gebeurt vaker. Ik nodig je graag uit om verder te lezen en meer te ontdekken over de teams bij wie mijn aanpak het beste werkt:
-
-
Je bent leidinggevende of lid van een team in een not-for-profit organisatie.
-
Jouw team kan kleiner zijn dan 10 mensen tot groter dan 100 mensen, en alles daar tussenin.
-
Je hebt een tijdelijk team, zoals een projectteam, onderzoekssteam of ondernemingsraad.
-
Jouw team is (kort of langer geleden) na een reorganisatie ontstaan.
-
Je hebt een vast team of afdeling.
-
Jouw team is een managementteam of een afdeling die bestaat uit professionals.
Ik heb het meeste succes met mensen die hetzelfde belangrijk vinden als ik
Noem het hoe je wilt. Waarden, overtuigingen, of nog iets anders. Feit is dat als we elkaar hierin kunnen vinden, we prettig kunnen samenwerken.
-
-
Het belangrijk vinden om impact te maken.
-
In eerste plaats mensgericht en daarna resultaatgericht zijn.
-
Fouten zien als een kans om te leren.
-
Geloven dat je samen verder komt.